KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA
- Mówmy do naszych dzieci …
Nauka czytania zaczyna się od najbardziej fundamentalnego nauczania języka, poprzez mówienie do dziecka.
Dziecko uczy się czytania słuchając języka i ćwicząc się w mówieniu, a zatem od urodzenia!
Mówić możemy w każdej sytuacji, przy wykonywaniu każdej czynności, w różnych miejscach.
Znakomitym sposobem uczenia języka jest też śpiewanie dziecku i uczenie Go na pamięć rymowanek, wierszyków.
Niezwykle ważne jest regularne czytanie na głos naszym dzieciom. Zaspokaja ono m.in. ich potrzeby emocjonalne, rozwija wyobraźnię, poprawia koncentrację, wzbogaca słownictwo, wyrabia swobodę w mówieniu, ćwiczy pamięć, buduje więź między dzieckiem a rodzicem.
Głośne czytanie nie powinno być skierowane tylko do małych dzieci. Czytać głośno należy również nastolatkom.
Na głos powinien czytać dorosły dziecku. Nie zmuszamy dzieci do głośnego czytania.
Słuchanie literatury dziecięcej w formie audiobooków jest integralną częścią kształtowania umiejętności czytania.
Budowanie zasobów językowych dziecka warunkuje powodzenie w nauce szkolnej.
ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH
- Głównie od nas zależy czy nasze dziecko będzie chętnie czytało.
Czytanie powinno zawsze kojarzyć się dziecku z przyjemnością.
Nie pozwólmy, aby dziecko kojarzyło książkę wyłącznie z obowiązkiem szkolnym.
Dzieci powinny widzieć czytających rodziców lub opiekunów.
Kontynuujmy głośne czytanie.
Rozmawiajmy z dziećmi o przeczytanych książkach , oglądanych filmach, spektaklach, wystawach; opinie dziecka traktujmy z należytą powagą.
Odwiedzajmy z dzieckiem biblioteki i księgarnie.
Pozwólmy dziecku kierować się własnym gustem czytelniczym.
Nie domagajmy się, aby dziecko koniecznie skończyło zaczętą lekturę.
Nie ustalajmy sztywnych reguł dotyczących czytania, np. codziennie 5 stron.
Dziecko ma prawo do wyrażania negatywnej opinii o przeczytanej książce.
Czytany tekst (np. książka, czasopismo,) powinien uwzględniać zainteresowania dziecka.
USPRAWNIANIE CZYTANIA
- Pomagajmy w przypadku trudności!
Niektóre dzieci mogą mieć kłopot z technicznym opanowaniem czytania. Objawia się to powolnym tempem czytania, myleniem liter, niekiedy odczytywaniem zupełnie innych wyrazów.
Podłożem tych problemów może być dysleksja rozwojowa – zespół specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, w którym wyróżnia się:dysleksję - niski poziom czytania,dysortografię - występowanie błędów ortograficznych i omyłek w pisaniu, dysgrafię- brzydkie, nieczytelne pismo.
Dziecko z tego typu wybiórczymi kłopotami w nauce prawidłowo rozwija się pod względem intelektualnym.
W Polsce u około 15% populacji występuje dysleksja.
Już w klasach młodszych można rozpoznać ryzyko dysleksji spowodowane deficytami rozwojowymi.
W przypadku zauważenia powyższych objawów należy zgłosić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu wykonania specjalistycznej diagnozy.
Rodzic może sam ćwiczyć technikę czytania ze swoim dzieckiem wspierając Go w pokonywaniu trudności np.: sylabizować teksty, czytać „chórem”, używać linijek do zaznaczania czytanego miejsca lub kolorowych nakładek, dopasowywać wyrazy do obrazków, układać je z literek, rozwiązywać rebusy.
Czytanie to podstawa zdobywania wiedzy ze wszystkich przedmiotów szkolnych, a zatem bezpośrednio wpływa na wyniki w nauce.
WSKAZÓWKI
Jak czytać głośno naszym dzieciom?
- regularnie, najlepiej codziennie
- stałej porze
- przynajmniej przez 20 minut
- dostosować czas czytania do przedziału uwagi dziecka
- w ulubionym miejscu
- modulując głos
- można wielokrotnie czytać tę samą książkę czy wiersz
- w trakcie czytania pozwalać na pytania i powrót do poprzedniej strony
- rozmawiać o przeczytanej lekturze
Ważny jest codzienny rytuał czytania!
Opracowanie: Violetta Piasecka