Na czym polega badanie pedagogiczne?
Badanie pedagogiczne poprzedza rozmowa z uczniem i rodzicem. Zakres badania uzależniony jest od wieku badanego dziecka oraz rodzaju problemu. W trakcie badania pedagogicznego sprawdza się znajomość zasad ortograficznych, stopień opanowania umiejętności czytania i pisania oraz funkcje słuchowo – językowe. Analizuje się także przyniesioną dokumentację pracy własnej nad problemem, np. ćwiczenia ortograficzne lub zeszyt z terapii pedagogicznej (w przypadku powtórnego badania). Przeciętny czas trwania badania wynosi od 2 do 3 godzin.
Na czym polega badanie psychologiczne?
Diagnoza psychologiczna dotyczy:
- rozwoju funkcji poznawczych,
- rozwoju emocjonalno-społecznych,
- rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych.
Badanie psychologiczne umożliwia:
- określenie potencjalnych możliwości dziecka,
- wyjaśnienie przyczyn trudności dziecka w uczeniu się, przyswajaniu materiału szkolnego, opanowywaniu techniki czytania i pisania,
- wyjaśnienie przyczyn problemów wychowawczych, zaburzeń zachowania,
- poradnictwo w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
- określenie dojrzałości szkolnej,
- określenie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej koniecznych do złagodzenia obserwowanych trudności i problemów.
Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna obejmuje:
- ustalanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- rozpoznawanie dysleksji,
- analizowanie przyczyn trudności wychowawczych,
- wnioskowanie o obniżenie wymagań szkolnych,
- eliminowanie zaburzeń zachowania i dysharmonii rozwojowych,
- kwalifikowanie do szkolnictwa specjalnego,
- ocenę gotowości szkolnej.