„Zaburzenia komunikacji pisemnej w perspektywie logopedycznej”
Katedra Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego
oraz
Pomorski Oddział Polskiego Towarzystwa Logopedycznego
Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz
Grupa Wydawnicza Harmonia
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5 w Gdańsku
Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku
Na konferencji wystąpili wybitni specjaliści z różnych ośrodków akademickich w kraju zajmujący się problemami zaburzeń czytania i pisania. Na konferencję zapraszamy wszystkich zainteresowanych tytułową problematyką: logopedów, polonistów, nauczycieli wczesnej edukacji, pedagogów i psychologów.
Podczas konferencji odbyła się promocja tomu pt. „Zaburzenia komunikacji pisemnej” pod red. Anety Domagały i Urszuli Mireckiej (UMCS).
Komitet Naukowy
- UG, dr hab. Stanisław Milewski (przewodniczący)
- UwB, dr hab. Elżbieta Awramiuk
- dr hab. Marta Bogdanowicz
- UG, dr hab. Ewa Czaplewska
- dr hab. Aneta Domagała
- dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis
- UG, dr hab. Małgorzata Lipowska
- dr hab. Edward Łuczyński
- UMCS, dr hab. Urszula Mirecka
Komitet Organizacyjny
- Wiceprezydent Piotr Kowalczuk
- dr Barbara Kamińska (sekretarz)
- dr Agnieszka Banaszkiewicz
- dr Katarzyna Kaczorowska-Bray
- mgr Michał Szczepański
- mgr Kamila Talaśka
- mgr Iwona Tor
Program konferencji
8.00 - 8. 30 - Rejestracja uczestników 8.30 - Otwarcie konferencji9.00 – Piotr Kowalczuk (Wiceprezydent Miasta Gdańska) - Wyzwania dla dzieci, rodziców i społeczności lokalnej w zreformowanej szkole
9.15 - dr Monika Kończyk (Pomorski Kurator Oświaty) - Przepisy prawa w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
9.30 - Prezentacja tomu pt. „Zaburzenia komunikacji pisemnej” pod red. Anety Domagały i Urszuli Mireckiej (UMCS)
Sesja IProwadzący: prof. UG, dr hab. Ewa Czaplewska
9.45 - prof. dr hab. Marta Bogdanowicz (Uniwersytet Gdański, Uniwersytet SWPS) - Komunikacja pisemna – zaburzenia – autorska propozycja modelu patomechanizmów
10.30 - prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej) - Model nabywania czytania i pisania w języku polskim 11.00 - Dyskusja11.15 - Przerwa kawowaSesja IIProwadzący: prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis11.45 - prof. UwB, dr hab. Elżbieta Awramiuk (Uniwersytet w Białymstoku) - Pismo małych dzieci jako obiekt badań lingwistycznych 12.15 - prof. UG, dr hab. Małgorzata Lipowska (Uniwersytet Gdański) - Dysleksja rozwojowa jako zaburzenie współwystępujące12.45 - dr hab. Aneta Domagała i prof. UMCS, dr hab. Urszula Mirecka (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej) - Zaburzenia paradygmatyczne i syntagmatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych 13.15 - Dyskusja13.30 - Przerwa obiadowaSesja IIIProwadzący: prof. UwB, dr hab. Elżbieta Awramiuk
14.30 - prof. UG, dr hab. Ewa Czaplewska (Uniwersytet Gdański) -
Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci ze specyficznym zaburzeniem językowym (SLI)
15.00 - dr hab. Aneta Domagała i prof. UMCS, dr hab. Urszula Mirecka (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej) - Diagnozowanie sprawności grafomotorycznych 15.30 – dr Anna Walencik-Topiłko (Uniwersytet Gdański) – Logorytmika – metoda wspomagająca terapię zaburzeń czytania i pisania16.00 - dr Katarzyna Kaczorowska-Bray (Uniwersytet Gdański) - Zaburzenia czytania i pisania u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym
16.30 - dr Zofia Pomirska (Uniwersytet Gdański) - Wciąż jestem obcy, czyli o stereotypie dyslektyka i dysleksji w dyskursie internetowym
17.00 - Dyskusja
17.15 - Zamknięcie konferencji